Kost til min dreng og lidt motorik

11. juli 2004

Alder:
7 mdr.

Kost til min dreng og lidt motorik

Kære Netsundhedsplejerske

Jeg har før benyttet mig af dine gode råd - derfor prøver jeg igen.

Jeg har en dreng på snart 7 mdr. (han er fra d. 21. december).
Hans måltider ser således ud:

Morgen: Flaske
Formiddag (ved 9-10-tiden): Grød + flaske
Eftermiddag (ved 13-14-tiden: Grød + flaske
Aften (ved 17-tiden): Grød + flaske
Inden sengetid: Flaske

Ved 6 mdr.s undersøgelsen vejede han 9,9 kg og målte 72 cm så han er pænt stor.

Min SP har foreslået mig at indføre endnu et ske-måltid, men jeg har lidt svært ved at se hvor det skal være. Måske mellem eftermiddag og aftensmåltidet?

Hvis nu han var lidt ældre ville jeg lave en tallerken med æblestykker og agurkestave osv., men det virker lidt tungt med endnu et grødmåltid synes jeg.

Har du et forslag til måltiderne?

Han drikker lidt af kop til hvert ske-måltid, men han er desværre begyndt at lade det meste rende ud af munden igen (det gik ellers så godt, men måske er han bare for ivrig nu).
Hvor længe bør man følge op med en flaske efter skemåltidet - til han er 1 år?

Og så mit spørgsmål ang. motorik. Min ...

Annonce

... dreng kan endnu ikke sidde selv andet end i korte øjeblikke. Så tilter han ud til siden eller fremover. Er der andet jeg kan gøre end at styrke hans ryg og så ellers bare prøve at sætte ham foran mig?
Jeg ved ikke hvordan børn normalt sidder når de er så små (om ryggen peger lige op i luften). Min dreng sidder og læner sig fremad, men stadig med rank ryg.

Han kan godt lide at møve sig frem mod legetøjet. Jeg hjælper ham ved at holde hænderne bag hans fødder. Jeg har læst om andre unger der ligefrem triller rundt i hele stuen, men det tror jeg slet ikke min dreng har opdaget man kan. Det skal også lige siges, at han i lang-lang tid har kunnet vende sig fra ryg til mave, men fra mave til ryg har han ikke helt styr på (han har gjort det nogle få gange). Når han ligger på maven og lige skal hvile sig lidt lægger han overkroppen ned på den ene side og så hjælper jeg ham om på ryggen ved at løfte under hans hofte. Når han er oplagt prøver jeg at lave rulleture hvor vi ruller ca. 1,5 m. Men det er som om det ikke rigtig virker når han selv skal.

Håber du har nogle kloge ord :-D

Hej-hej

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder